Tentoonstelling

Voor en door leden van de Volière wordt er één keer per jaar een onderlinge tentoonstelling georganiseerd. Over de afgelopen tentoonstelling(2015) heeft onze secretaris het onderstaande artikel geschreven. Om u zo een kijkje te geven wat er gebeurd bij en om de tentoonstelling. Daaronder staan nog enkele foto's  over deze show.

 

IJsselmuiden, december 2015

 

De 36ste onderlinge tentoonstelling (TT) van vogelvereniging "De Volière” ligt al weer achter ons. Wat gaat de tijd toch snel! Zo ben je nog druk in de voorbereiding en nu kunnen we al weer achterom kijken. En dat moeten we dan maar eens doen. Ik zal u niet vervelen met de details van de voorbereiding. Daar kunt u in principe niets mee. Als Bestuur en Activiteiten Commissie (AC) zijn wij om de tafel gegaan om dit te evalueren. Ik wil u even meenemen in hoe de onderlinge TT in week 48 is verlopen.

Voordat ik dat doe even een melding. In dit stuk wat ik ga schrijven zal ik geen namen noemen. Puur vanwege het feit dat ik niet weet of die personen daarop zitten te wachten, dat hun naam ineens op Facebook vermeld wordt.

 Daar gaan we dan…..

 Op dinsdag 24 november gingen we van start. Het eerste begin is om de TT stellingen en overig materiaal zoals lampen en volièredelen uit de opslag te halen. Met een aantal vrijwilligers (7 man) is dit opgepakt en gereedgemaakt op een aantal aanhangwagens. De volgende dag zijn we met wederom 7 mannen, al dan niet verdeeld over de dag, aan de slag gegaan om de TT ruimte in "De Vinkehorst” gereed te maken. Ervaring in het opbouwen was nihil aanwezig, maar al met al liep het aardig op rolletjes. Vloerbedekking op de grond, bepalen waar de volières moeten komen, waar de stellingen moeten staan om genoeg bewegingsruimte te houden voor de gasten (in de looppaden en "ontspanningsruimte”), waar zetten we de keurtafels neer en hoe hangen we de lampen neer. Beslissingen werden gemaakt en de uitvoering volgde. Links en recht loop je tegen zaken aan met een onervaren ploeg. Zo moesten we voor de volière andere delen hebben dan die we bij ons hadden. Wederom een extra ritje naar de opslag. Om negen uur ’s ochtends gestart met een bakje koffie in "De Vinkehorst” met een lunchpauze van een uurtje er tussen in konden we om drie uur in de middag tevreden kijken naar het resultaat. Laat de vogels maar komen!

Op de woensdagavond werden de vogels ingebracht. 152 vogels ingeschreven voor de TT, uiteindelijk bleken er 5 absent te zijn dus 147 vogels op de show. Na alle kooien op de plaatst te hebben gezet, werd het tijd om de vogels met rust te laten. De volgende morgen moesten ze er natuurlijk tip top uitzien voor de keurmeesters.

Donderdag 26 november "de dag van de keuring”. Drie keurmeesters waren uitgenodigd om een waarde te geven aan de ingebrachte vogels. De eerste arriveerde om half negen en de laatste om negen uur. Na de keurmeesters te hebben voorzien van een kopje koffie kon de blauwe stofjas worden aangetrokken en ging de keuring van start. Vijf leden van de vereniging paraat om de kooien uit de stelling te halen en bij de keurmeester op tafel te brengen. Daarnaast moeten de keurbriefjes worden gecontroleerd op telfouten en de punten worden ingevoerd in het computerprogramma. Op zich een leuke ervaring om mee te maken. De onderlinge sfeer was goed en prettig te noemen. Rond het middag uur was de keuring wel zo’n beetje klaar. Met zijn achten in "De Vinkehorst” gezamenlijk een lunch genoten die prima was verzorgd door de beheerster van "De Vinkehorst”. Na de lunch de laatste afrondingen door de keurmeesters. Alle keurbriefjes binnen, gecontroleerd en verwerkt. Dan wordt het tijd om de puntenlijst toe te voegen aan de, te worden, catalogus en moet de hele blauwdruk zo snel mogelijk richting de drukkerij om te zorgen dat er ’s avonds een catalogus beschikbaar is. Daarnaast kan na het keuren de keurtafels weer opgeruimd worden, moeten de stickers geplaatst worden op de kooien van de (prijs)winnaars en moet alles natuurlijk nog even picobello in orde worden gemaakt voor de opening van de show die avond.

De opening van de show, gepland om acht uur ’s avonds. Volgens mij liepen de eerste inzenders/gasten al rond om zever uur. Maar goed, de officiële opening om acht uur door de voorzitter van de vogelvereniging "De Volière”. Na een welkomstwoord werden de kampioenen in de verschillende categorieën bekendgemaakt. Ondertussen kwam "de koerier” binnen met de gedrukte catalogussen… net op tijd dus, om uit te delen aan de

inzenders. De opkomst voor de opening van de show was groot en de sfeer goed. Van horen zeggen was de opkomst op de donderdagavond hoger dan in de afgelopen edities van de onderlinge TT, een goede zaak! Iets om, zoals ze dat zeggen, te bestendigen. Ook goed voor de loterij natuurlijk. Waar dit jaar mooie prijzen waren te winnen. Beschikbaar gesteld door sponsoren en geregeld door de AC waarvoor dank.

Voordat de laatste gasten vertrokken waren, liep het al richting de kleine uurtjes. Moet kunnen in zo’n week.

Vrijdagochtend weer redelijk vroeg uit de veren. Rond 09:45 uur present in "De Vinkehorst” om de boel rustig op te starten. Langzaam de lichten aan zodat de vogels rustig konden ontwaken voor de dag die komen gaat. Even rustig kijken hoe de vogels er bij zitten, geen gewonden door paniek in de nacht waardoor bloed in de kooien de show ontsieren. Gelijk maar even kijken naar de drinkflesjes en het niveau zaad in de bakjes.

Geen idee wat je kan verwachten op de vrijdag. Volgens de "overlevering” is het zeker in de ochtend erg rustig. Maar goed, toch maar even de stofzuiger door de zaal halen om het aan kant te hebben, voor het geval dat. Om 10:30 was dat nog niet gereed. Gaat nog wel even tijd in zitten om alles te stofzuigen. Toch maar het bord met "show geopend” om 10:30 uur aan de weg gezet. Nog geen 5 minuten later liepen de eerste 2 gasten door de zaal. Speciaal vanuit Genemuiden naar onze show gekomen. En daarna liep het eigenlijk gestaag door. Geen volle zaal, maar eigenlijk over de hele ochtend en middag wel volk over de vloer. Ondertussen was ik zelf ook niet meer alleen aanwezig. Een andere vrijwilliger was erbij gekomen zodat we samen even de vogels van een natje en een droogje konden voorzien.

Voor je het weet ben je een paar uur verder. Persoonlijk veel praatjes gemaakt met de mensen die naar onze show kwamen. Onder andere met twee bestuursleden van een vogelvereniging uit Zwolle. Waarvan er één zeer geïnteresseerd was in de vogels die ik zelf kweek. En als je dan daarover mag en kan praten vlieg de tijd. De andere persoon had interesse in andere tropische vogels op de show en uiteindelijk werden telefoonnummers uitgewisseld met de vraag of die kweker(s) contact wilden leggen met hem. Een babbeltje met een, nu nieuw lid van onze vereniging, en dat ging zo maar door. Het liep al tegen een uur of twee voordat wij zelf even een "rust momentje” konden nemen en een boterham naar binnen konden werken. Tussen 17:00 en 18:00 de zaal even afgesloten om zelf thuis even te eten. Want in de avonduren ging het weer rustig verder. Heel de avond weer mensen in de zaal. Na ik begreep was het op de vrijdagavond dan weer rustiger dan voorgaande jaren. Maar goed, wel volk "wat bleef hangen”. En rond een uur of een ’s nachts werd "De Vinkehorst” verlaten. Op naar de zaterdag, weer bijtijds aanwezig voor de zelfde handelingen als de dag ervoor. Vogels bekijken op "schade” nog water in de flesjes en voer in de bakjes. Even de stofzuiger door de zaal. Maar goed ook dat liep een beetje spaak, want de eerste persoon kwam al om 10:00 uur de zaal in, en ja dan ga ik niet zeggen "kom over een half uur maar terug”. Schijnbaar was de vogelshow in Kampen om 10:00 uur geopend en was de "vergissing” snel gemaakt. En ook kan ik hier het zelfde vermelden als wat ik al schreef over de vrijdag. Geen zaal gevuld met gasten zodat men elkaar in de weg loopt, maar het liep weer mooi door. In de middag trok het wat meer aan, maar dat is logisch dan komen de inzenders erbij om later op de middag hun vogels weer mee te nemen naar huis. Maar voor het zover was, moest eerst de prijsuitreiking nog worden gedaan. Op donderdag waren de kampioenen, mondeling, bekend gemaakt, maar op zaterdag werden de bijhorende bekers door de voorzitter uitgereikt. In tussentijd kon de zaal iets worden aangepast zodat het uitkooien van de vogels netjes kon geschieden en alle ingezonden vogels weer naar hun eigenaren konden worden overgedragen. Als alle vogels de zaal hebben verlaten, is het tijd om de zaal weer in zijn oorspronkelijke staat terug te laten veranderen. Of te wel, alles weer afbreken en opruimen.

Met een man of negen die klus aanvaard. En in een tijdsbestek van een uur of anderhalf uur geklaard. Rond 18:30 was alles de zaal uit, de aanhangers gevuld en verplaatst naar de opslag, de vloerbedekking gezogen en opgerold en de zaal bezemschoon kunnen overdragen aan de beheerster van "De Vinkehorst”. Als afsluiting met z’n allen nog even een drankje gedaan in combinatie met een bittergarnituur om de innerlijke mens te sterken. En dan is het klaar zou je zeggen. Maar niets is minder waar, want natuurlijk moet het materiaal dat gebruikt is verder worden opgeruimd. Ik schreef al dat de aanhangers terug waren naar de opslag. Maar deze moeten dan nog weer leeggemaakt worden en de spullen weer netjes op zolder worden gelegd, twee trappen op. Een taak voor maandagavond 30 november. Helaas kon ik daar zelf niet bij aanwezig zijn. Mijn werkzaamheden op het werk liepen door tot in de avonduren. Toch iets vroeger klaar dan verwacht, en voor ik naar huis ging, toch nog even langs de opslag om te kijken of ik nog kon assisteren. Maar de mannen waren net klaar. Met een man of 5 hadden ze de klus al geklaard. Prima werk mannen!

 Al met al kijk ik, persoonlijk, terug op een mooie en goede show. De kritieken die ik links en rechts hoor, niet persoonlijk ontvangen J dus uit de tweede lijn, zijn (zeer) positief. En dat is mooi om te horen. Er is veel tijd en energie ingestoken, niet alleen door mij, maar door vele vrijwilligers. Als de kritieken dan positief zijn, dan sterkt je dat en ik hoop ook de andere vrijwilligers. Maar, en dat is dan even een kritische noot van mijzelf, er zijn nooit genoeg vrijwilligers om dit mogelijk te maken. Dus heeft u tijd en ruimte kom ons gerust helpen deze jaarlijkse show te organiseren. De 37ste onderlinge tentoonstelling is al gepland en enkele voorbereidingen lopen al. Zo zijn de keurmeesters voor 2016 bijvoorbeeld al weer vastgelegd. De week blijft voor 2016 gelijk, week 48. Die loopt van maandag 28 november 2016 tot en met 3 december 2016. De meesten van ons hebben al een agenda voor 2016 in huis. Maak dan vast een notitie hierin bij week 48; "geen activiteiten plannen deze week, ik ga helpen bij de tentoonstelling van "De Volière””.

 Rest mij niets meer dan alle vrijwilligers die geholpen hebben bij het mogelijk maken van de 36ste Onderlinge Tentoonstelling van "De Volière” Kampen/IJsselmuiden hartelijk te danken voor hun inspanningen! Bedankt mannen!

Eén man wil ik er even in het bijzonder uit halen en dat is de man van, naar eigen zeggen, ”37”. De rest zou deze twee cijfers omdraaien (dat past ook meer bij zijn uiterlijk voorkomen trouwens). Heel de week aanwezig geweest en van alles en nog wat gedaan, van het opbouwen van de show, voordragen bij de keurmeesters tot het opruimen van de zaal niets was te veel. Een grote steun voor mij persoonlijk gedurende de week. Hartelijk dank "ouwe man”.

 Met vriendelijke groet,

De secretaris.


 

 

Afbeelding invoegen

De kampioenen zijn geworden:
 
Kanarie: Albert v/d Berg
 
Tropen: Warner Bosman
 
Parkieten: Niels & Frits Meuleman
 
Algemeen kampioen: Albert v/d Berg
 
Derby kampioen: Dirko Appel
 
Jeugdkampioen: Bouke Jonker 
 

Zie hieronder voor een kleine foto impressie!

 Afbeelding invoegen

Afbeelding invoegen

Afbeelding invoegen

Afbeelding invoegen

 Afbeelding invoegen

 Afbeelding invoegen

Afbeelding invoegen